pátek 22. února 2013

Kam až lze posunout regenerační limity?

Ve třetí části článku na Ronnie.cz o mýtu o stravě jsem na konci zmínil, že jsem v létě roku 2012 absolvoval takový dalo by se říci experiment, ve snaze zjistit, kam až jdou posunout regenerační limity lidského organismu.
V té době jsem skončil v práci, kde jsem byl zvyklý být od sedmi do rána do devíti do večera šest dní v týdnu a přišlo mi, že mám strašně hodně volného času. Řekl jsem si tedy, proč nezkusit kolik toho zvládne člověk odtrénovat denně, když nemusí dělat nic jiného. Inspirací mi bylo video zachycující den Richa Froninga (Crossfit man n.1) v přípravě na Crossfit Games, kde trénoval až pětifázově denně. A do toho ještě trénoval klienty. Říkal jsem si, jak jen může jíst aby to uregeneroval a kde bere na jídlo čas?
To co jsem se dozvěděl, mi tehdy vyrazilo dech: Rich Froning je známý tím, že mezi tréninky jí burákové máslo, želé, plnotučné mléko a protein. Pořádné jídlo má až večer. K tomuto stravování říká: "Neztrácím váhu, nepřibírám ... vlastně nabírám. A to nejím, nevím co to je (kroutí hlavou) Nevím." (Na videu níže ve 12.té minutě)


Možná inspirován tímto výrokem, možná ne a zároveň obeznámen s ideou Warrior Diet jsem se pustil do experimentu.

Počet dní tréninku v kuse? cca 21
Počet tréninků denně? Od 1 do 3
Počet hodin tréninku denně? Od 1 do 5ti
Jak vypadal týdenní rozpis?
 (čísly jsou označeny jednotlivé tréninky)

Pondělí: 1) přemístění a variace 2) mrtvý tah a variace + metcon
Úterý: 1) vršek těla tlaky + kruhy 2) Stalky + metcon
Středa: 1) dřep a variace 2) strongmen trénink
Čtvrtek: 1) vršek těla tlaky + kruhy 2) box + jóga
Pátek: 1) Snatch a přemístění 2) Mrtvý tah + dřep
Sobota: 1) dálkový běh + sprinty do kopce 2) Metcon
Neděle: 1) loaded stretching + kruhy, stalky a hrazda technika 2) Fullbody rehab trénink

Konkrétní rozpis na jeden den (který jsem v té době měl také v logu na Ronnie.cz) pro příklad:
9:00 Protein + ořechy
11:00 Trénink Benchpress (cca 45 minut) + doplňky hrazda (během toho protein + cukry)
12:00 Trénink kruhy venku na atletickém stadionu + gymnastika na trávě + běh 2 km (během toho protein + cukry) (cca 1 hodina)
13:30 Trénování amerických fotbalistů
15:00 Burákové máslo + bio cookies s pistáciemi
16:30 Strongman trénink (Prowler, pneumatika, axle clean&press) (během toho cukry) (cca 2 hodiny)
19:30 Kuřecí steak s ovocem, ořechy a rýží
20:30 Palačinky s tvarohem, medem a ovocem
21:40 Nachos s guacamole
22:40 Protein, burákové máslo, lesní plody, tvaroh

Základem pro přežití bylo na konci dne doplnit co nejvíce kalorií, aby se tělo vzpamatovalo do dalšího dne. A tento rozpis fungoval překvapivě dobře. Nicméně doporučuji, aby jej nikdo raději nezkoušel na vlastní kůži. Pravidelně jsem se monitoroval a při náznaku jakýchkoliv známek přetrénování nebo přepětí bych skončil (vzhledem k tomu, že mám nastudovanou k dané problematice vědeckou literaturu a znám potřebné markery).

Byť pro svalový růst takovéto podmínky nebyly ideální, výkonnost jsem si po celou dobu udržel (a ještě k tomu znatelně zvýšil) stejně jako váhu (možná jsem zhubl trochu tuku). Zajímavé nemyslíte?

Během experimentu jsem natočil část videa Performance Training 3.0 (záběry ze strongmanu a stadionu)