pondělí 11. března 2013

Mýtus o stravě - shrnutí

Čtveřice článků z cyklu Mýtus o stravě je za námi. Celkem tyto 4 články k dnešnímu dni mají přes 240 000 přečtení a každý den mi chodí soukromé zprávy, emaily a zprávy na facebooku od lidí z celé ČR, kteří mi za tyto články děkují, píší své osobní zkušenosti, jak jim informace v nich obsažené pomohly, respektive se ptají, jak se mohou také oprostit od mýtů ve stravě. Jsem za to velice rád a ukázalo se, že jsem přeci jen uvedl jisté věci do pohybu. Protože je cyklus u konce, nabízím nyní pro méně trpělivé čtenáře letmé ohlédnutí a shrnutí:

Někdy během podzimu 2012 ve mne hlodal velký červ pochybností. Věděl jsem, že spousta věcí, které se po dlouhá léta v ČR tradují jako mantry a hesla ve výživě nejsou tak úplně pravdivé. Stále častěji při pročítání diskuzních fór, tréninkových logů a komerčních stránek o cvičení jsem zatínal zuby, když jsem stále dokola četl o důležitosti pozitivní dusíkaté bilance, o nutnosti jíst každé 2-3 hodiny, o nutnosti přijímat 2 gramy bílkovin na kilo tělesné hmotnosti a o nutnosti držet sacharidové vlny pokud chce člověk shazovat tuk.
Jak se říká to, o čem je potřeba mluvit, o tom nelze mlčet a tak jsem se rozhodl otevřít oči těm, kteří jsou k tomu nakloněni, stal jsem se externím redaktorem Ronnie.cz a díky jejich otevřenosti jsem mohl zpracovat čtveřici velmi rozsáhlých článků (dohromady kolem 40ti normostran), které jsem pojmenoval:

Mýtus o stravě

V oproštění od zažitých pravidel jsem potřeboval získat zvědavost čtenářů a chtěl jsem, aby lidé začali pochybovat o některých zažitých "pravdách" a pravidlech. Hlavní myšlenkou tohoto dílu bylo, že příliš frekventované dlouhodobé stravování není dobré a to z hlediska celkového zdraví, ale ani rychlosti dosažitelných výsledků a finančních a časových nároků. Přičemž odpověď na otázku: "Proč tedy tolik lidí frekventované stravování dodržuje", je: "Protože jejich chování je ritualizované a ovlivněné chybami usuzování." Je jasné, že když se na člověka ze všech stran od tréninkových kurzů, přes fitness trenéry, po jedince, kteří mají skvělé výsledky (ale kupodivu i jedince, které na něm nemají výsledky žádné) valí informace, jak je důležité jíst často a jíst obří množství proteinů, člověk tomu prostě musí uvěřit. 

V mýtu o objemovém jídelníčků jsem vysvětlit, proč je frekventované jedení špatné z hlediska zdraví GIT, které je pro fungování celého našeho organismu nezbytné. Většina chorob, u kterých nejsou známy přesné spouštěče, vzniká vlivem zanesení organismu toxiny, které způsobují v daných tkáních a orgánech záněty, což má pak za následek vše od autoimunitních onemocnění (celikalie, lupenka, atopický exém a další) až po syndrom přetrénování, metabolický syndrom, všemožné rakoviny, Alzheimerovu chorobu a mnoho dalších. 

V mýtu o dietách jsem se pustil dále do vysvětlení, že tělo asimiluje toxiny nejen skrze GIT, ale také skrze plíce a pokožku a řado jich samo vytváří. Samočistící a detoxikační funkce organismu je pak pro naše zdraví naprosto nezbytná, přičemž k tomu dochází ve chvílích, kdy je organismu v sympatickém režimu fungování (tedy na lačno). Frekventované jedení tedy tyto přirozené způsoby detoxikace a omlazování našich těl blokuje.

V poslední části o zbavení se okovů jsem pak hlouběji propracoval některá zásadní témata:
1) 24 hodinový půst nevede ani ke ztrátě svalů ani síly a ani k nabrání tuků a zpomalení metabolismu, ale právě naopak (odkazy na 24 vědeckých studií, které toto podporují). 
2) přerušované hladovění je běžnou součástí života řady náboženství a výzkumy s tím spojené opět odhalily zdraví prospěšné faktory (odkazy na pět dalších studií (vzhledem k rozsahu článku jsem už mohl uvádět pouze vybrané)).
3)je vědecky dokázáno, že stačí 1,2-1,5g bílkovin na kilo tělesné hmotnosti denně k dosažení maximálních výsledků (7 odkazů na vědecké studie). 
4)přední osobnosti v oblasti silového tréninku uznávají, že většina lidí nepotřebuje velké množství sacharidů a že spíše pro ně může být škodlivé

To však není vše, co bylo ve článcích obsaženo. Druhá a třetí část obsahují rozpisy stravování během dne pro dané skupiny lidí, čtvrtá část obsahuje jednak základní informace o tom, co jíst, aby naše těla mohla prospívat a dále pak spojuje informace ze všech částí do velkého protokolu, umožňujícího vyčistit a ozdravit naše těla. Přičemž tento proces a následný životní styl oproštěný od mýtů ve stravě jsem  nazval: Performance Lifestyle

Na tomto blogu jste se pak mohli dále dočíst, kdy mýtus o stravě není mýtem (George St. Pierre a jeho vysokofrekvenční stravování), jak žít život věčný (informace ze zákulisí psaní článků o mýtech), o jedné moji zkušenosti,  kam až jdou posunout regenerační limity na přerušovaném hladovění, jak přežít ranní vstávání a jakou zařazovat výživu během tréninku. A také možnost nechat si vypracovat individuální protokol detoxikace a následného těžení z nízkofrekvenčního stravování - Performance Lifestyle.