úterý 26. února 2013

Co je doopravdy funkční síla?

Odpověď na otázku v nadpise vám zatím nedám. Co vám ale řeknu je moje zkušenost: 

Vždy jsem si myslel, že ukazatelem funkční síly je maximální síla na základní cviky. Říkal jsem si: jasně, když někdo dokáže zvednout dvojnásobek svojí  váhy na benchpress tak má prostě opravdu velkou a funkční tlakovou sílu. Při benchpressu, prováděném za silovým účelem se zapojuje celá vrchní polovina těla a nebylo tedy pochyb o tom, že se jedná o ultimátní cíl každého silově zaměřeného jedince.

Dvojnásobek váhy na benchpress jsem si zažil a byl to (hned po kdysi prvním opakování se 100kg) opravdu úžasný pocit. Bohužel jsem si tehdy špatným provedením tak přetížil ramena, že dodnes nemohu jet benchpress regulérním úchopem aniž bych od trochu větší váhy nezačal cítit bolest. Cíl však byl splněn a bench jsem si po následující roky (byť s omezením ramen) udržoval na pro mě dostatečné úrovni (cca 1,5-1,8 násobek BW). Spolu s dalšími základními cviky, zpevněným středem těla, dobrou flexibilitou a několika dalšími činiteli jsem si říkal: ano, doopravdy disponuji funkční silou celého těla. 

Pak však pro mě přišel naprostý šok. Seznámil jsem se s takzvanou silovou gymnastikou a k mému smutku jsem zjistil, že veškerá "funkční síla" kterou jsem za ty roky natrénoval prostřednictvím činek mi je kompletně k ničemu, když přijde na manipulaci s vlastním tělem. Byť tyto cviky prováděné někým, kdo je umí vypadají stejně snadno jako dřep s vlastní vahou, jedná se o naprosto jiný level performance, nepodobný ničemu jinému. 

Dokázal jsem vytlačit dvojnásobek vlastní váhy na benchpress, ale nedokázal jsem udělat něco tak primitivního jako udělat klik bez nohou na zemi (planche pushups), dokonce ani s nohama u těla a dokonce jsem se nedokázal v rovné pozici se zemí ani udržet! Nedokázal jsem se vlastně na rukou ani zvednout ze země, ruce na to byly krátké a zdálo se, jakoby svaly sloužily ke všemu jinému jen ne k tomu abych pomoci jich mohl manipulovat se svým tělem v prostoru. Ano přítahy na hrazdě nebo kliky na bradlech jsem měl za roky tréninku natrénované, ale vlivem nepříznivých pákových poměrů a nutnosti umět použít najednou svaly celého těla a navíc zcela jiným způsobem než se používají normálně, se cviky silové gymnastiky pro běžně cvičícího jedince stávají nedosažitelné. 

Nebylo nač čekat, jako člověk prahnoucí po neustálém posouvání svých limitů a učení se nových věcí jsem věděl, že silová gymnastika je nová dlouhá cesta, na kterou se musím vydat. Po několika měsících šolichání a půl roce studia a aplikace a posledních čtyřech měsících soustředění se hlavně na ní mohu nyní říci, že některé jednodušší prvky již zvládám. Stále mě ale ještě čeká dlouhá cesta. A to je na tom to nejlepší. 

Pokud si myslíte, že máte silný bench nebo pushpress nebo že máte silné celé tělo či pevný střed těla, zkuste udělat následující velmi jednoduchou, dalo by se říci až začátečnickou pozici. Zvedněte se ze země, srovnejte tělo to jedné linie, spojte nohy a mějte lokty níže než záda a setrvejte v této pozici alespoň 3 sekundy:


99 procent lidí, kteří celý život posilovali pouze v posilovně to nezvládne. A je jedno zda to bylo normální posilování, vzpírání, crossfit, silový trojboj nebo strongman. 

Určitě to může vést k zamyšlení se, co je opravdová síla. Zda to, že dokáží manipulovat s jinými těžkými předměty nebo to, že krom manipulace s nimi zvládnu ovládat hlavně vlastní tělo v prostoru jak se mi zamane.
A otázkou také zůstává, pokud jsem příliš těžký, abych to mohl dokázat, nesu na sobě spoustu tuku, k čemu mi vlastně je? Ano mohu si říkat, že velká hmotnost mi pomáhá udržovat velké váhy na cvicích, které jsou pro mě důležité, ale pokud člověk vyloženě není strongman, vždy mu změna váhy změní i váhovou kategorii a pokud shozená váha bude pouze tuk, jeho silové výkony najednou dostanou vzhledem k nižší váhové kategorii zcela jiný význam.
Spousta lidí však zná maximálně sacharidové vlny a diví se, že potom shazují tuk i svaly a jsou slabí. Tato doba, kdy bylo potřeba se zaměřovat na dlouhodobě nefunkční a náročné diety je již však pryč. Na tomto blogu najdete již nyní dva způsoby, jak zároveň shazovat tuk a budovat svalovou hmotu. Jsou jimi Performance training 1.0 a Performance Lifestyle.

Tak proč své tělo nepřipravit k tomu, aby dokázalo těžit ze silové gymnastiky?